Porto! Het heeft lang geduurd, maar bij onze 4e reis door Portugal maken we eindelijk kennis met deze stad! Ik had niet verwacht dat die zó prachtig zou zijn!
Porto staat al heel lang op ons ‘lijstje’, maar tot nu toe is het er altijd slecht weer als wij in de buurt waren. Deze keer hebben we geluk; het is stralend weer in Porto als wij er zijn!
Wij volgen de N2. Dat is de toeristische route van Chaves naar Faro. Lees mijn verslag over onze campertrip via de N2. We zijn goed en wel op weg of we wijken al af naar Porto.
Inhoudsopgave
Porto – dag 1, Ribeira
Het historisch centrum van Porto wordt gevormd door de wijk Ribeira:
Net buiten de wijk Ribeira
Opvallend in Porto zijn de vele straatmuzikanten. Dit is de creatiefste die we zien:
Beleef Porto en omgeving met GetYourGuide
Porto – dag 2 en 3, São Bento, Yellow Bus en Kathedraal
Het is best zwaar om de stad lopend te verkennen, vanwege de enorme hoogteverschillen. Daarom nemen we de 2e en 3e dag de Yellow Bus; een Hop-on Hop-off-bus. We hoppen alleen off voor een rondleiding met proeverij bij porthuis Calem en voor de 6-bruggen-cruise over de Douro. Die zijn beide bij onze tickets voor de Yellow Bus inbegrepen. Die kosten € 35 per stuk. Je kunt tickets voor de Yellow Bus (o.a.) bij de toeristenkantoortjes aan het begin van het historisch centrum kopen of via GetYourGuide. Er zijn allerlei varianten. Als je dat doet via de advertentie hieronder betaal jij niets meer en krijg ik een bedragje aan commissie, dat mij helpt deze website te onderhouden.
Vanuit de Yellow Bus:
Porthuis Calem
Cálem is één van de porthuizen op de kade van Vila Nova de Gaia. Dit is het dorp aan de overkant van de Douro, tegenwoordig meer een wijk van Porto.
6 bridges cruise
Vanaf de halte van de Yellow Bus wandelen we naar de kade voor de 6 bridges cruise.
Verder op de Yellow bus
Kathedraal van Porto
Fietstour
Een sportief alternatief voor de Hop-on-Hop-off-bus is een fietstour met Baja Bikes
Porto – dag 4, Palácio de Bolsa
Je moet er een tijd in de rij staan/hangen voor over hebben (zelfs als je online kaartjes koopt, zoals ik deed, zodra ik die rij zag), maar dan heb je ook wat: het Palácio da Bolsa is schitterend, met de Arabische zaal als hoogtepunt! Het paleis werd in de 19e eeuw gebouwd als beursgebouw en is nu alweer jaren de Kamer van Koophandel.
Gustave Eiffel (die van de Eiffeltoren in Parijs) ontwierp één van de beide ijzeren bruggen van Porto. (De andere is ontworpen door een leerling van hem.) Eiffel had 2 jaar lang een kantoor in het Palácio da Bolsa. Dit was zijn bureau:
Porto – dag 5, de wijk Bonfim en rond Mercado do Bolhão
We verkennen de wat minder toeristische wijk Bonfim en het gebied rond de Mercado do Bolhão. Het is 1 mei, daarom is de markt zelf gesloten.
Hieronder 2 ilha’s (‘eilanden’) in de wijk Bonfim. Deze steegjes zijn er in heel Porto. Vanaf de straat zie je ze alleen als de deur openstaat, die er vaak als een gewone voordeur van één huis uitziet.
We lunchen met een specialiteit van Porto: de Francesinha (elk een halve portie!). Letterlijk vertaald: een kleine Franse. Geïnspireerd door de Franse Croque Monsieur (een tosti), maar dan met stukken vlees, een plak ham, kaas, een ei en biersaus. Tot onze verrassing is het heel lekker!
Rit naar Porto
Wij rijden naar Porto toe vanaf Alvão Village & Camping bij Vila Pouca de Aguiar. Onderweg hebben we mooi uitzicht op de bergen en de rivier de Tâmega. We maakten in Chaves (blog) al kennis met deze zijrivier van de Douro.
Camping Parque de Campismo de Vila Chã
Onze basis om Porto te ontdekken is camping Parque de Campismo de Vila Chã. 25 kilometer boven Porto, dicht aan zee. Een camping vol seizoenplaatsen, maar er zijn gelukkig ook een paar veldjes voor toerkampeerders. Met tentjes, caravans, en campers in alle soorten en maten. Wij blijven er 7 dagen (8 nachten), waarvan we er 5 naar Porto gaan.
Met taxi en metro naar Porto
Op 3 kilometer van de camping is een metrostation. Op fietsafstand dus, maar de campingmedewerker raadt ons af om onze fietsen de hele dag bij het metrostation te laten staan, vanwege het risico op diefstal. Lopen kan ook, maar wij nemen telkens de taxi, omdat we in Porto al genoeg lopen. Overdag rekenen de taxi’s een vast tarief van 7 euro (ongeacht het aantal passagiers, dus je hebt geluk als je de taxi kunt delen). Een retourtje met de metro naar Porto kost ca. € 5. € 20 per dag om naar Porto is wel veel, maar we betalen gelukkig weinig voor de camping. Met de CampingCard ACSI € 19 per nacht en de 7e nacht gratis. En een stad bezoeken is nu eenmaal niet goedkoop.
De metro doet er ongeveer 40 minuten over naar station Trindade. Daarvandaan loop je in 10 minuten naar het historisch centrum van Porto. Je kunt ook bij Trindade overstappen naar metrostation São Bento in het historisch centrum.
This entry was posted in Europa
Hoi Feikje en Wim.
Ja prachtig wat een stad, alles weer herkenbaar om weer terug te zien aan je mooie foto”s
ooit 4 dagen geweest maar dat was veel te kort, en vooral de leuke sfeer beneden langs het water.
staat weer op het verlanglijstje, maar eerst weer naar Griekenland Corfu.
Groeten Wout en Ruud
Corfu is gelukkig ook geen straf! Zijn we ook eens met de (kleinere) camper geweest. Ook heel goede herinneringen aan!