Onze gastheer heeft zijn huis verbouwd. Voor hemzelf en zijn vrouw, hun 2 zoons plus echtgenotes en hun kleindochtertje. Voordat ze er gaan wonen, is er een zegeningceremonie voor het nieuwe huis.
Inhoudsopgave
Voorbereiding voor de ceremonie
De datum voor de zegeningceremonie is bepaald door de hogepriester en eerder slapen ze niet in het huis. De vrouwen van de compound (Ketuts vrouw en z’n schoonzussen) maken en vullen een paar dagen van tevoren alvast de offermanden. De ceremonie is in de familietempel op de compound en de gezinsleden van Ketut gaan ter voorbereiding ook naar de dorpstempel om te offeren en te bidden.
[Lees verder onder de foto’s]
Zegeningceremonie voor het nieuwe huis
“It is Monday, did you swim?”, vraagt een oudere vrouw als ik de ochtend van de ceremonie over de compound loop. Ik snap er niets van: het is donderdag en er is helemaal geen zwembad in de buurt. Maar ze maakt toch echt zwemgebaren. Wat ze met ‘Monday’ bedoelde, snap ik nog steeds niet, maar na een tijdje bedenk ik dat ze misschien bedoelt of ik in bad geweest ben. Ik: “I took a shower” (met het dovengebaar voor ‘douchen’). Zij: “Yes, ‘shower’; if you are clean and wear a sarong, you can join the ceremony.” Bij de ceremonie dragen de familieleden een sarong, gebedssjaal en bloes. Die hoeft voor deze gelegenheid niet wit te zijn. En voor Wim en mij is alleen een sarong voldoende.
De hele familie woont de zegeningceremonie voor het nieuwe huis bij. Niet alleen Ketuts eigen gezin, en de broers en hun gezinnen die op de compound wonen, maar ook zijn zussen die ergens anders wonen. Ketut stelt lachend twee zussen voor die ik nog niet ontmoet heb: “Dit zijn Ketut en Ketut, mijn zussen.” Ah, nummer 4 en nummer 8 in het gezin, weet ik ondertussen.
Lees ook mijn blogpost Namen op Bali.
De familie brengt veel offers, een deel ervan begraven ze in kuilen in de grond. Eén in de familietempel en één onder het huisaltaar. Bij de kuil in de familietempel pakt iedereen een handjevol aarde, steekt dit zogenaamd in zijn/haar mond en gooit er daarna de kuil ermee dicht.
Zij besprenkelen de offers, het nieuwe huis en de rest van compound met heilig water en zwaaien met geurstokjes. De oudste broer van Ketut, die priester is, en zijn vrouw en nog wat oudere familieleden leiden alles in goede banen, want de jongeren weten niet precies wat ze moeten doen en spelen wel een actieve rol.
De zegeningceremonie voor het nieuwe huis eindigt met een gebed. En daarna ontbijten ze met z’n allen met rijst en vlees. Iedereen moedigt ons aan om mee te eten, maar omdat Ketut geloof ik bang was dat wij verhongeren, heeft hij ons voor de ceremonie al volgestopt met regenboogcakejes en een banaan, en omdat hij het toen nog niet vertrouwde, heeft hij ook alvast met ons ontbeten. (Of misschien had hij zelf erge honger.)
[Lees verder onder de foto’s]
Melaspas – uitleg over de zegeningceremonie voor het nieuwe huis
In het internetartikel Melaspas Bali’s House Blessing vond ik wat meer uitleg over de zegeningsceremenie voor het nieuwe huis:
De naam voor de zegeningceremonie voor het nieuwe huis is Melaspas. Bij de Melaspas-ceremonie worden met offers het huis en de compound gereinigd. De ceremonie is verplicht voordat je naar een nieuw huis, kantoor, winkelfabriek enzovoort verhuist.
Op Bali is er een constante strijd tussen goed en kwaad. Gebeden, rituelen en ceremonies zijn daarom bedoeld om positieve krachten uit te nodigen of te bedanken, en negatieve krachten te kalmeren. De naam Melaspas komt van twee woorden: ‘mela’ betekent slecht of negatief en ‘pas’ betekent zuiveren of reinigen.
Terwijl de priester bidt en constant zijn gebedsbel laat rinkelen, biedt de familie offergaven aan en voert rituelen uit. Zij lopen o.a. met offers rond het huis en over de compound, sprenkelen heilig water op het huis en zwaaien met wierook. De ceremonie reïncarneert alle levenloze voorwerpen die in het huis zijn omgehakt, gedolven en gesmeed, en brengt ze weer tot leven. Het hout, de stenen, het riet en de tegels zijn symbolisch verenigd tot een levend geheel.
Aan het einde van de ceremonie bidt het gezin dat in het nieuwe huis gaat wonen samen. Als alle rituelen op de goede manier zijn voltooid, wordt het huis gezegend met geluk.