Wij rijden vrij vlot over land naar Griekenland. Ons plan is om daar wat rond te trekken, en daarna heel langzaam door de Balkan weer omhoog te rijden. Lees mijn reisverslag over onze trip met de camper naar Griekenland toe.

Inhoudsopgave
Met de camper naar Griekenland vanuit Nederland
Startpunt – De Birk in Soest
Sinds we begin april terug in Nederland zijn na onze overwinterreis door Spanje en Portugal staan we op De Birk, het terrein van onze naturistenvereniging in Soest, op de grens met onze woonplaats Amersfoort. Dus daarvandaan starten we onze trip met de camper naar Griekenland.

Met de camper naar Griekenland – Duitsland
11 mei – eerste stop – Rinteln
Onze eerste tussenstop is op de Wohnmobilstellplatz Rinteln Wesendorf. Met campervoorzieningen, zonder sanitair. Voor de campervoorzieningen betaal je met euromunten. Ze zijn voor de slagboom, dus je kunt er als passant ook gebruik van maken. De camperplaats is een paar minuten lopen van het mooie historisch centrum van Rinteln. Het is koud en het regent, daarom blijven wij lekker binnen. Bekijk de eigen website van de camperplaats.

12 mei – camperplaats bij restaurant Zur Kanone
Het is de volgende ochtend nog even een dingetje, om van het terrein af te komen. QR-code werkt niet. Ik probeer van alles en krijg nog hulp van een mede-camperaar. Op diens advies rijdt Wim uiteindelijk maar via de ingang eruit.
Met het filter op ‘bij restaurant’ vinden we via Campercontact een camperplek bij restaurant Zur Kanone. Daar hebben ze 2 parkeerplekken speciaal voor campers bestemd. Zonder voorzieningen, maar met gratis stroom. Onderweg bel ik alvast om een tafeltje in het restaurant en een camperplek te reserveren.
Over de naam van het restaurant: op weg naar de Slag bij Jena-Auerstedt in 1806 lieten Napoleontische troepen een kanon achter bij de herberg Tautenhain, die daarom nu ‘Zur Kanone’ heet. Overal in en rond het restaurant zie je deze geschiedenis terug. In het restaurant kiezen Wim en ik beiden een traditioneel Thürings gerecht. Het smaakt prima!







Met de camper naar Griekenland – Tsjechië
13 mei – Prague Stellplatz
Na een prima rit – al is het wel weer heel druk op de weg – arriveren we op Prague Stellplatz in Zelenkova, in Tsjechië. Een nieuwe camperplaats die ik vind via Google Maps. Hij staat ook op Park4Night: #597529. Zonder sanitair, maar met campervoorzieningen. Ik heb gisteravond alvast online een plek gereserveerd en betaald (€ 23 zonder stroom). Goed voor een tussenstop, maar ook geschikt als uitvalsbasis voor de bezienswaardigheden van Praag. De tramhalte is 250 meter van de camperplaats en de rit naar het centrum duurt een half uurtje. Ook fijn: er is een supermarkt vlak bij de camperplaats.


14 mei – Brno Stellplatz
We rijden richting Brno. Het inbouwnavigatiesysteem van onze camper en ook apps als Waze kunnen ons niet peilen. Dan maar Google Maps op mijn mobiel erbij gepakt. Die gilt direct van het scherm dat de weg naar Brno héél druk is. Maar we willen toch echt die kant op… Eén rijbaan staat zo’n beetje de hele route vol stilstaande en heel langzaam rijdende vrachtwagens (arme chauffeurs!). Daarnaast is er nog één rijbaan over voor het overige verkeer. Daar schiet het gelukkig wel beter op, maar echt vlot gaat het niet. Niet fijn dus… Heel vreemd: zó veel vrachtwagens op de weg. En ook de parkeerplaatsen staan vol vrachtwagens. Ze staan zelfs op veel van de uitwijkhavenjes langs de weg te pauzeren…
We gaan op Brno Stellplatz (‘Camperplaats Brno‘ op Campercontact) staaan. Heel grappig hoe je daar binnenkomt. Je koopt een of meer nachten met of zonder stroom uit een automaat waar normaal fris, chips en andere snacks in zitten. Na intoetsen van de code en betalen met contant geld (Tsjechische kronen of euro’s), krijg je een doosje met informatie en de entreecode, plus je eventuele wisselgeld. Op het terrein staan ook nog dezelfde soort automaten, wél met drinken en snacks. Plus een koffie-automaat. De prijs van de camperplaats is inclusief wc en douche, voor stroom betaal je extra. Er is ook een keuken met magnetron en afwasgelegenheid met goed heet water. Wij betalen zonder stroom € 25.
We gaan Brno niet in, maar waren daar al wel eens. Aanrader! Lees mijn blogbericht.





Met de camper naar Griekenland – Hongarije
15 mei – camping New Tanyacsarda
Zo druk als het de afgelopen dagen op de weg was, zo rustig is het vandaag. We zoeven over het asfalt. We rijden zelfs zo snel door Slowakije dat ik niet doorheb dat we al bij de grens met Hongarije zijn. Ik moet daar nog online een digitaal vignet voor Hongarije bestellen. Dat gaat in eerste instatnie vlot, maar als blijkt dat ik voor de factuur nog al mijn adresgegevens moet invullen, wipt Wim even de auto uit om het vignet ter plekke te kopen. Rond Boedapest is het nog even druk, maar al met al een prima rijdag.
We gaan op camping -pension-restaurant-bruiloftslocatie-paardenboerderij New Tanyacsarda in Lajosmizse staan. We betalen (omgerekend) € 21,70 zonder stroom). De gebouwen op het terrein zijn in etno-stijl. Ze geven hier paardenshows; jammer genoeg missen wij net de show die voor een buslading Duitsers gegeven wordt. Gelukkig hebben we al eens een spectaculaire paardenshow op de Hongaarse poesta meegemaakt (in het pre-reisblogtijdperk). Naast paarden zijn hier ook ezels, hoenderen en een hondje dat stoer keft, maar toch wel graag geaaid wil worden.










Met de camper naar Griekenland – Servië
16 mei – camping Dunav
Over vrijwel lege wegen rijden we Servië in. Ook nauwelijks wachttijd (5 minuten?) bij de grens. We gaan op camping Dunav aan de Donau bij Belgrado staan. Lang geleden hebben we camping en stad al eens bezocht. De camping was toen nogal verlopen, maar heeft nu een prachtig nieuw sanitairgebouw.We betalen (omgerekend) ongeveer € 25.
De receptiemedewerker vraagt of we bij de NKC-groep horen. Nee dus, maar we worden vriendelijk toegezwaaid door Nederlandse camperaars, die zo te zien denken dat wij bij hun groep horen. We hebben trouwens geluk, want vandaag (zaterdag) zijn er nog maar een paar plekken vrij en maandag is de camping zelfs helemaal volgeboekt. Dat is de startdag van de NKC-reis, vandaar. Vaak reserveren we als dat kan, maar deze keer niet, omdat we niet wisten hoe ver we zouden komen. We hadden gelukkig door kunnen rijden naar Zornica Kuca (blogbericht) onder Belgrado en één van onze favoriete campings.
Ik vond dit leuke blogartikel: Wat te doen in Belgrado: 24x tips en bezienswaardigheden.

18 mei – camping Enigma in Vranje
Gisteren een onverwachte rustdag (die zijn we eigenlijk op een volgende camping van plan), want Wim voelt zich niet lekker; ’s nachts een keer overgegeven en bijna niet geslapen. Vandaag is hij gelukkig weer fit. Uitgezwaaid door het NKC-reisgezelschap (waarvan een enkeling dan pas ontdekt dat we niet bij hun groep horen) rijden we een flink stuk naar het zuiden. We gaan op camping Enigma staan, bekend bij Griekenland- en Turkijegangers. Wij waren er zelf ook al eerder. Leuk om ervaringen uit te wisselen met andere reizigers. We betalen € 25 per nacht zonder stroom.
We eten ’s avonds in het campingrestaurant. Voor mij Ćevapčići, het traditionele gerecht van de Balkan, Wim houdt het veilig bij een kipspiesje. Oh ja, vandaag is de eerste droge/zonnige dag van onze reis. We trekken snel naar Griekenland om de zomerse hitte voor te zijn, maar ondertussen ook om eindelijk weer mooi weer te hebben.




Met de camper naar Griekenland – gearriveerd!
19 mei – Trilofos
We hebben een paar mogelijke tussenstops in Noord-Macadeonië gevonden, maar het loopt vandaag zo lekker (we zijn ook redelijk vlot de grens over) dat we besluiten door te rijden naar Griekenland. De rit door Noord-Macedonië gaat door een prachtg berglandschap. Over een wegdek dat afwisselend als een biljartlaken, gatenkaas en wasbord voelt. Net over de grens worden we welkom geheten met een stortbui. Gelukkig een enkele.
We gaan in Trilofos op de camperstop van Zampetas staan, een camping-megastore met garage, net onder Thessaloniki. We staan gratis en we kunnen hier naar de wc, ons chemisch toilet legen en ze hebben zelfs gratis elektriciteit (en lekkere koffie in de winkel, ook gratis). De speciale camperstopplaatsen zijn allemaal bezet, maar we kunnen op de gewone parkeerplaats gaan staan.
Wim heeft deze plek al een paar dagen geleden ontdekt; we hopen dat ze onze deur kunnen repareren. Die kunnen we namelijk van buitenaf niet meer open doen. Er is een veertje gebroken of losgeschoten. De chef heeft al even gekeken en wil wel een nieuwe veer bestellen, maar dat kan zo 10 dagen duren. Dat is op zich geen probleem, want we kunnen ondertussen in de buurt op een camping gaan staan. Wim gaat morgen eerst zelf proberen te ontdekken of het veertje gebroken is of alleen maar losgeschoten en het hopelijk provisorisch repareren.


Onze campertrip door Griekenland
Hier eindigt mijn verslag over onze trip met de camper naar Griekenland. In een volgend bericht kun je mijn reisverslag lezen over onze trip met de camper door Griekenland.
Weer een mooie avontuurlijke reis. Wat genieten jullie toch van jullie camperleven! Leuk om jullie ervaringen en belevingen te lezen.
Succes en geniet.
Groeten Ed
Ha Ed,
Dat avontuurlijke valt wel mee, hoor. Maar hopelijk wordt het wel een mooie reis. Leuk als je virtueel meelift!
Dag Feikje,
Bedankt voor jullie reisverslag naar Griekenland.
Heel herkenbaar. In gedachte rij ik met jullie mee.
Wat doe jij mij daar toch een groot plezier mee.
Zelf ga ik half augustus ook weer een mooie rondreis maken door Europa.
Hartelijke groeten ook voor Wim
Paul van Bork
Groeten terug! En heel fijn dat ik je een plezier doe met mijn verslag!
Leuk om jullie te volgen!
Veel plezier.
Leuk om te lezen en bedankt!