We hebben een interessante ontmoeting aan het Meer van Ohrid met een wat oudere Albanees. We praten over de geschiedenis van Albanië en zijn verlangen naar de goede oude tijd van het communisme.
Inhoudsopgave
Ontmoeting aan het meer van Ohrid
We staan aan de Albanese kant van het Meer van Ohrid op camping Peshku. Ons plekje is tegen het strand aan, met alleen een lage heg ertussen. Als we nieuwsgierig over de heg kijken waar toch dat getik vandaan komt, kijken we in het vriendelijk lachende gezicht van een badgast. Hij heeft hazelnoten meegenomen naar het strand en breekt die nu open op een steen. We krijgen een grote handvol noten van hem, én een grote handvol pruimen. Te veel voor ons, dus een deel geven wij even later weer door aan onze Sloveense campingburen. Die geven ons in ruil een paar in eigen tuin verbouwde uien.

Gesprek over de geschiedenis van Albanië
In ruil voor de noten en het fruit bieden we de man op het strand, en zijn vrouw en volwassen dochter een glas sap aan. Het zijn Albanezen die in de buurt wonen en hun vakantie vieren met dagjes naar het strand. We raken aan de praat en de man vertelt ons van alles over de geschiedenis van Albanië. Hij spreekt geen Engels, maar zijn dochter tolkt.
De man vertelt trots dat Albanië ooit een enorm rijk was; hij laat het ons op onze ANBW-routekaart zien. Hij heeft het onder andere over de oude Albanese stad Manastir, die nu Bitola heet en in Noord-Macedonië ligt. In Bitola is in 1908 de Albanese taal vastgesteld. Wij vinden het heel interessant en zoeken ’s avonds op internet meer op over de bewogen geschiedenis van Albanië. En we besluiten Bitola te gaan bezoeken.

Het was beter in het communistisch tijdperk…
De Albanees vertelt ook dat het in het communistisch tijdperk beter was dan nu. Ach, je mocht dan wel niet alles zeggen wat je dacht, maar er was gratis gezondheidszorg, de economie was veel beter dan nu en tegenwoordig heeft het land een corrupte regering. Dus wat schiet je eigenlijk op met een democratie… Dit horen we wel vaker van wat oudere mensen in het voormalige Oostblok, die het nu financieel veel slechter hebben dan toen. Wij denken dat de mensen in de oostbloklanden blij zijn dat ze bevrijd zijn van het communisme, maar dat geldt lang niet voor iedereen.
Lees meer over het communisme in Albanië op Historiek: Albanië en de bunkers van Enver Hoxha.

Lees ook mijn blogberichtenL
camping-restaurant Peshku,
Meer van Ohrid en
Bitola – leuk voor een citytrip.