Echuca Wharf is een historische werf aan de Murray River. Tegelijk met de werf werd de spoorlijn tussen Echuca en Melbourne aangelegd. Beide in 1864. Haven en spoorlijn verbonden de boeren in de outback met de rest van de wereld. Het vervoer over de rivier gebeurde met paddle steamers, oftewel stoomraderboten. De oude, vervallen paddle steamers zijn de afgelopen decennia gerestaureerd en nu vormen ze een superleuke toeristische attractie. Wij bezochten de Historic Port of Echuca en maakten een rondvaart op de ps (=paddle steamer) Alexander Arbuthnot.
Inhoudsopgave
Echuca wharf – steigers met verdiepingen
Tegenwoordig bouwen ze in water met groot verval vaak drijvende steigers, die vanzelf op en neer gaan als het water stijgt of daalt. Vroeger deden ze dat blijkbaar anders. De historische werf in Echuca (Victoria, Australia) heeft een aantal vaste verdiepingen. De vracht (toen) en de toeristen (nu) kunnen aan of van boord op de verdieping waar op dat moment de waterlijn is.
All the Rivers Run speelt op Echuca wharf
In de 60’er jaren van de 19e eeuw is de werf gerestaureerd en werd een toeristische attractie. De bezoekersaantallen kregen een boost toen in 1983 de miniserie All the Rivers Run op televisie kwam. Deze speelt zich af rond de werf van Echuca. De serie, die gebaseerd is op de roman All the rivers Run (aff), was ook op de Nederlandse televisie te zien en is nu nog op dvd te krijgen. Hier een paar fragmenten (meer op YouTube), die voor ons nu heel herkenbaar zijn: All the River Run (YouTube).
Ps Pevensey
In de serie All the rivers run speelde ps Pevensey de rol van ps Philadelphia (genoemd naar de hoofdpersoon).
Port of Echuca Discovery Centre
Net als vroeger is het weer druk op Echuca wharf, maar nu met toeristen. Ze bezoeken Port of Echuca Discovery Centre, waar je meer leert over de geschiedenis van de werf en ze maken een rondvaart met een paddle steamer. De werf staat op de Australian National Heritage List en in het Victorian Heritage Register, vanwege zijn grote historische, architecturale en archeologische waarde.
Gebied rond Echuca wharf in ontwikkeling
Het gebied rond Echuca wharf grenst aan het oude stadscentrum en is ingericht als een soort (gratis toegankelijk) openluchtmuseum. Jammer genoeg voelt het er wat doods, al zijn er leuke café’s en winkels. Op internet lees ik dat er de afgelopen jaren veel zaakjes gesloten zijn, maar dat de gemeente druk bezig is het hele havengebied nieuw leven in te blazen. Gelukkig maar, want dat verdient Echuca!
Ps Alexander Arbuthnot
Vanaf Echuca whart maken we een rondvaart met de ps Alexander Arbuthnot. Deze is gebouwd in 1923. Het was de laatste stoomgedreven raderboot die gebouwd werd voor de handel op de rivier de Murray. Hij zonk in 1947 en werd pas in 1973 uit het water gehesen en gerestaureerd. Hij vaart nog steeds met de oude, gereviseerde, stoommachine.
[Lees verder onder de foto’s]
Drijvende kerk op Echuca wharf
De Etona was een drijvend kerkje. Een dominee en en zijn vrouw trokken in de paddle steamer over de Murray River en verzorgden kerkdiensten. In 1912 hadden de meeste stadjes die ze bezochten inmiddels eigen kerken, daarom werd de boot toen verkocht.
Ps Adelaide en ps Hero
De ps Adelaide is de oudste houten paddle steamer ter wereld. De stoomraderboot werd gebouwd in 1866. Dezelfde bouwer bouwde in 1874 de ps Hero.
Houseboats in de buurt van Echuca wharf
Op de Murray River kun je een houseboat huren; een soort caravan op het water, waarmee je een paar dagen over de rivier kunt trekken. Je kunt kiezen tussen klein en groot, eenvoudig en superluxe.
Holden museum in Echuca
Om ons dagje uit compleet te maken, bezoeken we in Echuca ook het National Holden Motor Museum. Holden is hét Australische automerk. In 1948 rolde de eerste Holden van de band en en in 2017 de laatste. In 1951 werd de allereerste Holden ute geproduceerd. Ute is de afkorting van utility car, oftewel een auto met open laadruimte. In goed Nederlands zeggen wij pick up truck. In het museum zijn auto’s uit zo’n beetje elk productiejaar te zien.
Als we bij binnenkomst tegen de museummedewerker (ik neem aan één van de twee eigenaren) zeggen dat we uit Nederland komen, gaat in zijn hoofd vrijwel direct het laatje ‘Geschiedenis van de Nederlandse auto-industrie’ open. Hij vindt het bijna lastig dat er nog meer bezoekers een kaartje willen kopen, want hij raakt niet uitgepraat. Als we alles bekeken hebben en naar de uitgang lopen, roept hij in het Nederlands ‘Tot ziens!’
Van Houten cacao bij Echuca wharf
Zelfs in het verre Australië kennen ze ‘onze’ Van Houten cacao. Volgens een oudere local die daar toevallig loopt, is die gevelreclame er al 100 jaar, of in ieder geval zo lang als hij leeft. Als ik zeg dat hij zo te zien onlangs vernieuwd is, kijkt hij me niet-begrijpend aan. Achteraf bedoelde hij waarschijnlijk de cacao zelf en niet de reclame…
Blue-faced Honeyeater
Op het terrasje van Beechworth Bakery, aan een zijarm van de Murray, doen Blue-faced Honeyeaters (blauwwanghoningeters) de afwas. Al voor er afgeruimd is…
Lees ook mijn verslag over onze Roadtrip door de Outback waarvoor de Murray River een rode draad vormt.
This entry was posted in Australië